Centre Culturel Irlandais



Mot de passe oublié ?

Portail des collections

Centre Culturel Irlandais

Accueil

Accueil

Sélection de la langue

Adresse

Centre Culturel Irlandais


 

contact

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Un pass sanitaire vous sera demandé

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Un pass sanitaire vous sera demandé

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Titre : Spectres of Fiction : New Political Contexts for The Playboy of the Western World (2020)
Auteurs : Eva URBAN, Auteur
Type de document : Article
Dans : Etudes irlandaises (Vol 45 n 1 Printemps-été 2020)
Article en page(s) : p. 103-117
Langues: Anglais
Mots-clés :

DUBLIN

ESSAI

IRLANDE DU NORD

THEATRE

Résumé : The 2019 Lyric Theatre and Dublin Theatre Festival co-production of J. M. Synge’s The Playboy of the Western World (1907), directed by Oonagh Murphy, encouraged an abstract reading of the play in new political contexts. Set in the 1980s at the Derry / Donegal border and performed in Northern Irish accents, it was haunted by references to the area’s history of deprivation, powerlessness, the violence and victims of the conflict, the Disappeared, the communal trauma, and the current threat posed by Brexit. This essay explores how Murphy’s production highlighted spectres of fiction in the play, haunted not only by historical dramaturgical traditions and by the ghosts of the Northern Irish conflict but also by the ghosts of ancient wandering Irish bards. It offers a contemporary approach that situates the play’s preoccupation with fiction within an international context of the “social realities” of populist propaganda.
Pays de publication : France
Fonds : Médiathèque