Centre Culturel Irlandais



Mot de passe oublié ?

Portail des collections

Centre Culturel Irlandais

Accueil

Accueil

Sélection de la langue

Adresse

Centre Culturel Irlandais


 

contact

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Fermeture exceptionnelle vendredi 27 mai et lundi 6 juin.

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Fermeture exceptionnelle vendredi 27 mai et lundi 6 juin.

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Titre : Paul Durcan's Ekphrasis : The Political Aesthetics of Hybridity (2014)
Auteurs : Yeonmin KIM, Auteur
Type de document : Article
Dans : Irish University Review (Vol 44 n 2 Autumn/Winter 2014)
Article en page(s) : p. 381-397
Langues: Anglais
Mots-clés :

CULTURE

ECRIVAIN

ESSAI

LITTERATURE

POESIE

Résumé : An ekphrasis refers to a poem in which works of visual art serve as the basis for poetic creation. In discussing two collections of ekphrases, "Crazy About Women" and "Give Me Your Hand", this essay illuminates the manner in which Durcan politically appropriates hybridity in terms of the temporal and the spatial, the public and the private, and the real and the surreal. By reinterpreting and rearranging the figures and events in a specific personal or Irish situation, Durcan undermines a chronologically recognized public history, which has long defined the politics of Irish identity. In addition, his attempt to find a way out of Irish identity politics culminates in Durcanesque metamorphosis. By becoming woman, animal, art, or the imperceptible, Durcan's speakers cast doubt on any single unified human identity and can be read as radical experiments to search for alternatives to the identities typically associated with both hypermasculine Irish culture and totalitarian politics.
Pays de publication : Grande-Bretagne (Royaume Uni)
Lieu de publication : Edimbourg
Fonds : Médiathèque