Centre Culturel Irlandais



Mot de passe oublié ?

Portail des collections

Centre Culturel Irlandais

Accueil

Accueil

Sélection de la langue

Adresse

Centre Culturel Irlandais


 

contact

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Un pass sanitaire vous sera demandé

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Un pass sanitaire vous sera demandé

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Titre : Beckett, Vichy, Maurras, and the Body : Premier amour and Nouvelles (2015)
Auteurs : Andrew GIBSON, Auteur
Type de document : Article
Dans : Irish University Review (Vol 45 n 2 Autumn/Winter 2015)
Article en page(s) : p. 281-301
Langues: Anglais
Mots-clés :

ECRIVAIN

ESSAI

FRANCE

GUERRE

LITTERATURE

NATIONALISME

XXE SIECLE

Résumé : This essay is about the relation between the treatment of the body in Beckett's major French texts of 1945–6 and the Vichy regime. It examines Vichy conceptions of physical life and their effect on Beckett's texts, considering those texts as responses to them. It addresses the ideological construction of the body in France 1940–4 and its connection with Vichy pastoralism, folkloric regionalism, natalism, familialism, and paternalism; the historical materiality of mutilated, impoverished, ‘inferior’, and expelled bodies and their significance under Vichy; and the influence on the Vichyite conception of the body of Le Play, Barrès, and above all Maurras, his nationalism, provincialism, and reactionary aesthetics. Beckett's letters show him to have been dismissive of these influences. "Premier amour" and the "Nouvelles" repeatedly evoke certain features of the experience of bodily life under Vichy. They also conduct a war on Vichyite, Pétainist, and Maurrasian body politics and its moral terrorism, not least because the ideological construction of the body in Vichy France was strikingly close to that in de Valera's Ireland. The texts are a weird, ironical hymn to incapacity, to the ‘second-rate’ or ‘defective’ body. This in turn dictates the specific character of Beckett's break with representation at this time.
Pays de publication : Grande-Bretagne (Royaume Uni)
Lieu de publication : Edimbourg
Fonds : Médiathèque