Centre Culturel Irlandais



Mot de passe oublié ?

Portail des collections

Centre Culturel Irlandais

Accueil

Sélection de la langue

Adresse

Centre Culturel Irlandais


 

contact

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Horaires d'ouverture

Du lundi au vendredi : 14h - 18h
Nocturne le mercredi jusqu'à 20h
Fermé week-end et jours fériés

Contacts

Carole Jacquet
Responsable des ressources documentaires

Marion Mossu
Chargée de ressources documentaires

Tel : 01 58 52 10 83 / 33

Où nous trouver ?

Tout près du Panthéon !
Centre Culturel Irlandais
5, rue des Irlandais - 75005 Paris

RER B : Luxembourg
Métros : M10 Cardinal Lemoine / M7 Place Monge
Bus : 84, 89, 21, 27

Carte

Titre : "Flirting with a Risky Muse" : Brendan Kennelly and Inspired Poetry (2011)
Auteurs : Sandrine BRISSET, Auteur
Type de document : Article
Dans : Etudes irlandaises (Vol 36 n 1 2011)
Article en page(s) : p. 161-175
Langues: Anglais
Mots-clés :

LITTERATURE

POESIE

ECRIVAIN

ESSAI

IRLANDE

XXE SIECLE

Résumé : Brendan Kennelly has always advocated using "expression against depression". The writing of poetry has enabled him to process trauma and to overcome obstacles in hard times. However, a closer look at his mode of creation reveals a more circular pattern. Trauma is used against trauma, in order to trigger a catharsis that unleashes a flow of expression. Trauma is controlled and put to the service of a subconscious state of mind which gives birth to visceral poetry. This hazardous process recalls that of ancestral visionary poetry. Poisonous substances were ingested in order to inspire their verse. Poetic inspiration seemed inherently linked with tramatic experience. For Kennelly, like for ancient bards, the poet is a centre of perception, whose duty it is to share what his dangerous explorations have allowed him to discover. This paper examines and compares the instrumentalisation of trauma to serve poetic purposes, both in early bardic poetry and in Kennelly's writing
Pays de publication : France
Lieu de publication : Rennes
Mention de responsabilité : Sandrine Brisset
Fonds : Médiathèque